fredag 31 januari 2014

Könsroller Media - basgrupp 1

Hypotes

Vi tror att tjejer påverkas mer av olika reklamer, vi tror att det är så för att det är fler reklamer som riktas mot tjejer. Men vi tror att fler killar påverkas av sportreklamer. Om det är en skönhetsreklam med en tjej med som är smal och perfekt så känner många tjejer att de måste se ut precis som dem för att bli accepterade.
Om det är en reklam för till exempel skjortor så måste dem killarna som är med i reklamen vara muskulösa för att folk ska vilja köpa det. Vi tror inte att folk hade köpt den skjortan om det hade varit en tjock modell med gula tänder. Det är samma sak med tjejer, tjejer måste vara smala och söta för att folk ska vilja köpa till exempel den klänningen som hon bär.
Om det är ett klädesplagg som modeller gör reklam för så måste personen vara "snygg" för då blir klädesplagget också snyggare. Om det hade varit en tjock person så kanske man inte tycker att klädesplagget sitter lika bra.
Vi tror att det är en norm att tjejer måste vara smala och killar måste vara vältränade för att vara "snygga". 

I vår ålder så finns det mycket mer tjejtidningar än vad det finns tidningar för killar. Vi tror också att fler tjejer påverkas av tidningar. De tidningarna som finns för killar är nästan bara båt och biltidningar medan för tjejer finns det massa olika skönhetstidningar. Dem tidningarna som är för både killar och tjejer är KP, vetenskapstidningar och nyhetstidningar. 

Den mesta faktan tar vi reda på från internet eller så frågar vi personal på skolan. Vi tänker ringa till en klädaffär som har reklam med smala och muskulösa modeller. Vi frågar varför modeller ska se ut som dom gör. 
Vi frågar elever på skolan om dom tycker att modeller måste vara snygga och sedan så gör vi ett diagram.
Lägg till bildtext


Könsroller i media faktatext

När vi gick in på www.sli.se den 17/1 2014 så såg vi på en film där dem berättade att dem flesta bilder på modeller är redigerade så bilderna ser så perfekta ut som möjligt, då är det fler som köper det reklamen ska sälja. Dem lägger på många effekter som att håret blåser och så måste det vara perfekt ljus så dem ser så bra ut som möjligt. 
Dem berättade också att det är fler tjejer som påverkas av tidningar och vill banta när dem ser hur smala modellerna är i tidningar. Vi har också märkt att när man kommer till tidningsdelen i en affär så finns det mycket mer tidningar för tjejer i vår ålder än vad det finns för killar. För tjejer så är det nästan bara tidningar som handlar om smink, skönhet och utseende och för killar så handlar tidningarna oftast om sport eller actionspel. 
SLI säger också att om man är yngre så påverkas man lättare av olika slags reklamer, det kan bero på att man inte har samma kunskaper som vuxna har.
Det finns en lag som säger att man inte får diskriminera dem olika könen i reklam så man ska anmäla om man ser något i som kan kränka antingen tjejer eller killar. 
SLI berättar att det har blivit mycket mer reklam i TV under den senaste tiden och av nyhetspratarna i TV så är det 27% tjejer som pratar och 73% killar.
Sedan samma dag gick vi in på www.wildow.se där skrev dem att 57% av tjejerna i årskurs nio tycker att de är för tjocka, motsvarande siffra för killar är 30%. Under år 1996 var det endast 3% av alla filmer på TV och bio som hade kvinnliga huvudroller och en kvinnlig regissör och resten av filmerna hade killar som huvudroll och regissör. Dem skrev också att kvinnor i medier visas mest i hemmet, som mammor eller utsatta för något brott. Medan män visas mest i deras yrke eller som experter. 
Samma dag så sökte vi på www.metro.se där skrev dem att i våras började det mindre leksaksföretaget Leklust ha reklam med tjejer i spidermandräkter mm.

Vi ringde till klädaffärer Gant och vi frågade "varför har ni bara smala skyltdockor?" Hon svarade att hon inte visste. Vi frågade också "tror du att dem lite mer kraftiga människorna blir påverkade när det mest finns smala skyltdockor och modeller?" Hon svarade, "ja det är svårt att säga det är medias fel". Sedan frågade vi "tror ni att ni hade fått lika mycket sålt om ni hade haft kraftiga modeller eller skyltdockor?" Då svarade hon, "det tror jag".
Efter det så ringde vi till JC och frågade samma frågor.
"Varför har ni bara smala skyltdockor?" Hon svarade "Det är det som säljer" sen frågade vi "tror du att dem lite mer kraftiga människorna blir påverkade när det mest finns smala skyltdockor och modeller?" Hon svarade "Ja definitivt" sen frågade vi "tror ni att ni hade fått lika mycket sålt om ni hade haft kraftiga modeller eller skyltdockor?" "Jag tror inte det hade påverkat försäljningen", svarade hon.






Vi gick runt på skolan och frågade både lärare och elever om dem hade köpt ett plagg som en kraftig eller ful modell hade burit. 73% svarade ja och 27% svarade nej, dem flesta som svarade nej var elever och dem som svarade ja var lärare.









Vi hittade en bild på www.blogg.mama.nu som väckte funderingar hos oss. När tjejen håller om killen så ser killen stark ut och ska försvara tjejen medan när tjejen står längst fram så ser killen liten och försvarslös ut.



Slutsats

Vår slutsats är att det finns väldigt mycket mer tidningar för tjejer i vår ålder. Det kan bero på att tjejer tycker mer om att läsa tidningar än vad killar gör och därför satsar dem mer på att göra tidningar för tjejer. Tjejer påverkas kanske därför mer av tidningar eftersom det finns fler att läsa för tjejer.
Vår slutsats är att tjejer kan påverkas av tidningar på det sättet att dem vill banta när dem ser hur smala och snygga modellerna ser ut. Det är också många fler tjejer i nionde klass som tycker att de är för tjocka än vad det är killar som tycker att de är för tjocka. Vi tror att det kan vara så eftersom det visar sig att tjejer påverkas mest av olika reklamer.
Vi tycker att vår hypotes stämde bra in på faktan som vi hittade.
En sak som vi tog med i hypotesen var att vi inte trodde att ett klädesplagg som en ful eller kraftig modell hade burit. Efter att vi gjorde undersökningen på skolan så märkte vi att vi hade fel.



Hur vi tycker att det borde vara i media
Vi tycker inte att alla modeller behöver vara jättesmala, man ska kunna vara modell även och man är kraftig. Vi tycker också att det inte ska vara så uppdelat i tidningar vad som är kill och tjejtidningar, det borde vara mer killtidningar och vi tycker inte att tidningar ska behöva påverka dem som läser lika mycket som det gör.


Av: basgrupp 1








1 kommentar:

  1. Det var en god tekst, fordi at der var dejlig meget info og ret sejt at i fik interview fra tøjfirmarer bla. Gant... Vi tænkte og på at det der med pigeblade og drenge blade at der jo findes et blad til både piger og drenge... Nemlig Kalle Anka.

    SvaraRadera