fredag 31 januari 2014

Könsroller skola/arbetsliv - Basgrupp 5


Hypotes om Könsroller i Arbetslivet och Skolan

SKOLA: I vår grupp tror vi att tjejer är bättre i skolan än killar, vi tror att det är bevisat. Om en tjej håller på att prata, säger lärarna till snällt. Men om en kille gör samma sak så blir läraren oftast mycket argare. Om en vikarie kommer, så tror dem oftast att killarna är mer jobbigare eller bråkigare, och blir också mer arga på killarna än vad vikarien blir på tjejerna.
ARBETSLIVET: Även i arbetslivet tror vi inte att det är helt jämställt mellan män och kvinnor. Vi tror att män har bättre förutsättningar till dem flesta jobben, för att alla tror att män är starka.

Fakta om Könsroller i arbetslivet och skolan

KÖNSROLLER I SKOLAN: Var fjärde kommun i Sverige ger mer pengar till skolor med mycket pojkar för att pojkar har sämre betyg än tjejer.
Ny forskning av Göteborgs Universitet visar på att förskolebarnen har mera och mera stereotypa könsroller att tjejer är mer tysta och killar är mer högljudda.

INTERVJU OM KÖNSROLLER I SKOLAN:

Tror du att tjejerna har bättre betyg än killar i skolan?

Erik Ingebrigtsen: Ja, det tror jag och jag tror att anledningen är att tjejerna koncentrerar sig mer på sitt arbete än killarna. Men det menar inte att killarna är dumma.

Emil Krenauer: Ja det tror jag, för jag tror att dem flesta lärare favoriserar tjejer oftare än vad de favoriserar killar.

Lovisa Djurström: Ja, det tycker jag. Killar brukar vara mer stökigare och bryr sig inte om skolan. Men det brukar tjejer göra, men det beror på.

Har du någon gång behandlat tjejer och killar olika, i sådant fall hur?

Erik Ingebrigtsen: Det har jag helt säkert. Ett exempel är att man kanske är hårdare i rösten till killarna än till tjejerna, jag hoppas att jag inte behandlar er olika. Man vill ju inte diskriminera något av könen.

Tycker du att lärarna behandlar tjejer och killarna olika?

Sofia Nilsson: Ja, jag tycker det för att lärarna säger till mycket hårdare åt killarna än åt tjejerna.

Lovisa Djurström: Ja, det tycker jag. Jag tycker att lärarna säger till mycket snällare till tjejerna. Dom känns mycket hårda mot killarna.


KÖNSROLLER I ARBETSLIVET:

Vid internationella jämförelser framstår Sverige som ett av världens mest jämställda länder. De flesta kvinnor arbetar själva idag men förr i tiden så jobbade inte kvinnorna. Särbeskattning, föräldraförsäkring, dagis och pappamånader gör att både kvinnor och män kan förena lönearbete och familjeliv.
Källa:


SAMMANSTÄLLNING:
KÖNSROLLER I SKOLAN: Vi kom fram till att killar har sämre betyg än vad tjejer har och att var fjärde kommun ger mer pengar till hjälpmedel till en skola med mycket pojkar just för att pojkar har sämre betyg. Även i förskolan märks det på barnen, killar är mer högljudda och tjejer är lugnare och vill inte ta steget fram Vi hade rätt om ganska mycket om hur lärarna beter sig och hur eleverna beter sig. vi hittade inte så mycket fakta om hur en vikarie har för förutfattade meningar innan dem kommer till klassen.
KÖNSROLLER I ARBETSLIVET:  Vi kom inte fram med så mycket inom arbetslivet. VI fick reda på att ifall man jämför med världen så är Sverige ett av världens mest jämställda land. Men det skiljer ändå väldigt mycket pengar ifall en man och en kvinna utövar samma jobb.
SLUTORD: Det var jobbigt för att några i basgruppen var sjuka. Men vi kom ändå fram till många bra saker.
Av: Eric, Alexander A, Nora, Lovisa, Sofia och Samuel.

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Kommentar til jeres gode artikel. Vi synes i skrev meget af det samme, bare med forskellig formulering. Men udover det var den god. Det var meget godt at den ikke var så langtrukken. Der manglede nogle punkttummer og kommaer, men vi forstod godt sammenhængen. Alt i alt var den god.
    Ting vi undrede os over:
    Hvorfor skrev i ikke noget om frikvarterne? I skrev mest om timerne.
    Hvorfor var der ikke nogen børns mening?
    Vi opdagede ikke jeres egen mening. Var den der overhoved?
    Tak for samarbejdet. Hilsen Anna, Ankie, Gustav og Mathilde. :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att svara på era frågor:
      1. I vår hypotes så skrev vi inget om rasterna. Vi hade mer åsikter om hur man beter sig på lektionen.
      2. Det var barn. Lovisa, Sofia och Emil som svarade på frågor som var barn. Det var också en lärare.
      3. Lovisa och Sofia är två i vår grupp, och dom svarade då på frågor för gruppen. Och sedan skrev vi en sammanfattning om hur vi tyckte och vad vi hade kommit fram till.
      Tack för era åsikter och eran kommentar!
      // Eric, Alexander, Nora, Lovisa och Sofia.

      Radera