onsdag 5 februari 2014

gruppe 4 dk skole


Kønsroller i skolen

Hvordan er man egentlig en rigtig dreng eller pige i folkeskolen? Det er der i hvert fald forskellige meninger om… Vi har talt med Peter Vibov lærer på Absalons skole

3/2 2014

Skrevet af Mille Hørmark, Ellen Hjortlund,  Ida Benzon og Cecilie Olander

At være en rigtigt dreng er at man dyrke motion og spiller PlayStation leger med skydevåben, Og en rigtig pige er en der leger med dukker og går i kjoler. Sådan syndes de fleste det er men ikke alle piger der sidder stille i timerne og det er ikke alle drenge der spiller Fodbold. Især i de små klasser prøver piger og drenge at adskille sig fra hinanden siger Dorthe Staunæs. I nogle klasser er der meget faste regler for hvordan man skal være dreng og hvordan man skal være en pige. Da jeg gik i første klasse blev jeg drillet fordi jeg kunne lide lyserød og kunne lide at sy siger Marius elev på Absalonskole. Melik Kadir Kis siger at hvis man er en rigtig pige skal man lære at Ryde op af sine forældre og skal lave pige ting og hvis man er en rigtig dreng skal man spille computer, PlayStation, og lege med Skydevåben.

 

”Jeg kan godt mærke en forskel på drenge og pigers måde at være på i skolen. Efter min egen erfaring syntes jeg at drenge har lidt mere krudt i røven end piger. Det er ret svært at sige hvad der ville være en rigtig dreng og pige for der er jo ikke noget der er rigtigt eller forkert. Men det ville da vække lidt opsigt hvis en dreng kom i skole med helt lyserødt outfit men jeg ved ikke om det ville være decideret mærkeligt. ” udtaler Peter Vibov lærer på Absalons skole.

 Elev på Absalons skole Mille Hørmark mener at det ville være lidt bøsset hvis en dreng kom i skole med lyserødt tøj,

”Jeg synes at lyserød og lilla er pigefarver hvor grøn og blå er drengefarver. Det er vel lidt bøsset hvis en dreng kom i skole med lyserødt tøj end hvis en pige kom med blåt tøj i skole. Jeg tror at grunden til at lyserød er blevet til en pigefarve er nok fordi at pigelegetøj for det meste lyserødt.  Så de fleste piger er ligesom vokset op med det. Syntes ikke der er noget der skal laves om jeg syntes det er helt fint som det er.” siger hun

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar